Bentuk perkahwinan sebenarnya berbeza
mengikut kebudayaan masyarakat. Dalam kajian ini, adat perkahwinan suku kaum
dusun Minokok adalah berasaskan Konsep Monogami dimana keluarga masyarakat
Minokok terdiri daripada seorang suami dan seorang isteri pada masa yang sama. Konsep
monogami ini terbahagi kepada dua iaitu serial
monogami dan non-serial monogami. Serial monogami merupakan seseorang yang boleh mempunyai pasangan
lain selepas bercerai atau kematian pasangannya. Dalam masyarakat Minokok,
sekiranya seorang isteri meninggal dunia, suaminya perlu berkabung dan tidak
boleh mencari pengganti dalam masa setahun. Setelah genap setahun, barulah
suami boleh mencari pengganti. Begitu juga sebaliknya jika seorang suami
meninggal, seorang isteri perlu berkabung selama setahun dan tidak dibenarkan
bersama lelaki lain selama tempoh perkabungan itu. Non-serial monogami juga diamalkan dalam masyarakat Minokok, dimana
terdapat sebilangan masyarakat Minokok yang mempunyai hanya seorang pasangan di
sepanjang hidupnya.
Kaum lelaki daripada suku
kaum ini tidak dibenarkan mengamalkan poligini
iaitu mempunyai isteri lebih dari seorang manakala kaum wanita juga tidak
dibenarkan mengamalkan poliandri
iaitu mempunyai suami lebih dari seorang. Ini bermaksud, masyarakat Minokok
tidak mengamalkan konsep Poligami.
Perkahwinan
masyarakat Minokok boleh dikategorikan kepada dua iaitu perkahwinan rela dan
perkahwinan secara paksaan (takob).
Perkahwinan rela akan melalui empat fasa iaitu fasa merisik (momuhaboi), meminang (momogong), bertunang (mipogong) dan berkahwin (misavo). Sementara perkahwinan secara
paksaan akan terus dikahwinkan tanpa melalui empat prosedur perkahwinan yang
betul.
1. 0 PERKAHWINAN RELA
1.1
Fasa Merisik (momuhaboi)
Merisik
dapat didefinisikan sebagai menyelidik sesuatu secara dalam-dalam atau mendapatkan
kepastian mengenai sesuatu perkara. Dalam konteks adat perkahwinan, merisik
membawa maksud menyelidik latar belakang pihak wanita yang ingin dirisik bagi
mendapatkan kepastian sama ada sudah berpunya atau belum.
Dalam fasa ini, keluarga
calon lelaki atau tanak wagu akan
saling mengenali dengan keluarga calon wanita (sumandak). Lelaki yang berkenan dengan seorang wanita perlu menghantar
rombongan untuk bertanya mengenai latar belakang calon wanita. Menurut
responden, semasa rombongan merisik itu datang ke rumah pihak wanita, keluarga
pihak wanita akan menetapkan syarat iaitu sama ada pihak lelaki perlu membayar
RM 50.00 atau memberikan gong sebagai buka
mulut. Dalam adat perkahwinan suku ini, buka
mulut bererti ada bayaran sebelum bertanya suatu soalan mengenai latar
belakang wanita itu. Pihak lelaki tidak boleh bertanya sebarang soalan
sekiranya belum membayar RM 50.00 ataupun memberikan gong.
Selepas pihak lelaki
menyerahkan bayaran RM 50.00 atau memberikan gong, barulah mereka dibenarkan
bertanya soalan mengenai wanita yang dirisik. Menurut ketua kampung, jika ibu
bapa pihak wanita berkenan kepada calon lelaki, maka pihak lelaki boleh
meninggalkan apa-apa barang seperti sarung (gansing
atau gonob dalam bahasa dusun
Minokok) sebagai tanda. Tanda itu merupakan suatu perjanjian
antara keluarga lelaki dan keluarga wanita. Maka pihak wanita akan diberikan
tempoh selama sehari sama ada ingin menyimpan tanda itu atau tidak. Jika calon wanita itu tidak berkenan dengan
calon lelaki, maka keluarga wanita perlu mengembalikan sarung sebelum habis
tempoh yang diberikan. Sekiranya keluarga wanita tidak mengembalikan sarung,
maka calon wanita dianggap telah bersetuju untuk ke peringkat seterusnya iaitu momogong.
1.2
Fasa Meminang (momogong)
Meminang
membawa maksud mengutarakan cadangan untuk dipertimbangkan atau dengan kata
lain melamar. Dalam konteks masyarakat Minokok, terdapat beberapa perkara yang
perlu diberi perhatian dalam fasa ini seperti berian (mas kahwin), ampit
(menyelit), kotoliban (mendahului), kooduan (permintaan nenek), sakit beranak dan belanja dapur.
Pada zaman dahulu, berian (mas kahwin) lazimnya bukan
berbentuk wang tetapi dalam bentuk kotos.
Kotos membawa maksud sesuatu barangan
antik seperti tajau. Calon lelaki perlu menyediakan sekurang-kurangnya 30 kotos untuk meminang calon wanita. Pada
zaman ini, berian lazimnya berbentuk
wang. Di Kampung Maliau, amaun berian
telah ditetapkan oleh pemimpin kampung iaitu sebanyak RM 4 000.00 berserta kain
sarung. Penggunaan berian juga ada
peraturan dan pantang larangnya. Ibu bapa calon wanita dilarang menggunakan
duit berian untuk membeli
barang-barang yang dianggap panas seperti periuk, belangga dan lain-lain.
Sekiranya ibu bapa calon wanita menggunakan duit berian untuk membeli barangan panas seperti periuk dan calon wanita
tersebut menggunakan barangan itu, maka calon wanita dipercayai akan jatuh
sakit. Sogit perlu dijalankan agar
calon wanita dapat disembuhkan. Sogit
adalah denda yang mengorbankan haiwan dimana haiwan tersebut perlu disembelih
dan darahnya dibiarkan mengalir di atas tanah. Manuk (ayam), kalabau
(kerbau) dan vogok (babi) sering
dijadikan korban untuk menjalankan aktiviti sogit.
Selain itu, calon lelaki
perlu memberi perhatian kepada permintaan ibu bapa calon wanita mengenai
hantaran. Daun kirai dan
barangan antik sering dijadikan hantaran oleh calon lelaki kepada calon wanita.
Barangan seperti itu wajib ada sebagai hantaran dalam setiap prosedur meminang
masyarakat Minokok. Daun kirai ini merupakan kulit jagung yang akan dijadikan
rokok oleh masyarakat Minokok suatu ketika dahulu sehingga kini. Semasa
perbincangan mengenai bayaran berian
berlangsung, keluarga calon lelaki perlu mempelawa orang-orang yang ada pada
ketika itu untuk menghisap rokok daun kirai. Pelawaan itu merupakan cara
keluarga calon lelaki cuba menjalinkan ikatan yang akrab dan boleh menunjukkan
kesungguhan calon lelaki untuk mengahwini calon wanita. Antara barangan
hantaran lain adalah barangan yang menunjukkan etnik suku kaum calon lelaki
seperti sumpit, tempayan, dan gong. Terdapat pelbagai jenis gong yang melambangkan suku kaum
Minokok. Antaranya ialah Tagung Laid,
Gong Besi dan Gong Sanang. Tempayan
masyarakat Minokok lazimnya berukiran lambang naga atau ayam. Berian seharusnya disimpan dengan baik
dan akan diberikan kepada adik-beradik lelaki calon wanita yang hendak
berkahwin pada masa akan datang.
Ampit (menyelit) merupakan sesiapa anggota
keluarga yang pernah menolong ibu bapa membesarkan calon wanita tersebut boleh
memohon untuk mendapatkan sejumlah wang daripada calon lelaki. Hanya anggota
keluarga sebelah pihak wanita sahaja yang boleh memohon ampit ini. Sebagai contoh, mak cik calon wanita pernah menjaga
calon wanita dari wanita itu berumur 15 sehingga 20 tahun. Semasa peminangan
calon wanita, sekiranya mak cik calon wanita meminta RM 100.00 daripada pihak
lelaki, maka pihak lelaki perlu membayar RM100.00 kepada mak cik calon wanita.
Kotoliban (mendahului) bermaksud seorang adik
perempuan terlebih dahulu bertemu jodoh sebelum kakaknya. Calon lelaki perlu
memberikan satu kotos kepada
adik-beradik calon wanita yang lebih tua dan belum berkahwin. Pada zaman ini,
calon lelaki sekurang-sekurangnya perlu memberikan RM 100.00 kepada kakak calon
wanita yang belum berkahwin.
Kooduan (permintaan nenek) pula ialah nenek
atau moyang disebelah calon wanita boleh memohon untuk mendapatkan kotos daripada calon lelaki. Hal ini
kerana, odu atau nenek calon wanita
tersebut amat sedih untuk berpisah dengan cucunya yang bakal berkahwin.
Calon lelaki juga perlu
membayar sejumlah wang kepada ibu bapa calon wanita sebagai bayaran sakit beranak. Bayaran ini adalah wajib
diberikan oleh calon lelaki kepada ibu bapa calon wanita. Jumlah bayaran adalah
mengikut permintaan dan pertimbangan daripada keluarga calon wanita. Pada zaman
dahulu, calon lelaki perlu memberikan sekurang-kurangnya 2 kotos kepada keluarga calon wanita sebagai bayaran sakit beranak. Pada zaman ini, lazimnya
calon lelaki akan membayar RM 1 000.00 sebagai bayaran sakit beranak dan jumlah itu merupakan jumlah maksimum dimana tidak
boleh lebih daripada jumlah tersebut namun boleh dikurangkan mengikut
pertimbangan ibu bapa calon wanita.
Belanja
dapur adalah sejumlah
bayaran untuk menampung segala perbelanjaan majlis bertunang (mipogong) dan berkahwin (misavo) yang dijalankan oleh suku kaum
dusun Minokok. Jumlah belanja dapur
juga ditentukan oleh keluarga calon wanita.
1.3
Fasa Bertunang (mipogong)
Setelah
semua bayaran dilunaskan, kedua-dua calon lelaki dan wanita akan ditanya soalan
bagi mendapat kepastian adakah mereka benar-benar mahu berkahwin. Ketua kampung
akan bertanya soalan kepada calon lelaki terlebih dahulu. Berikut merupakan
contoh soalan yang lazim ditanya oleh ketua kampung:
“ondu,
arai koh ti sumandak? Monginomod koh manansavo dialo?”
Soalan itu bermaksud, “anak lelaki,
adakah anda menyukai gadis ini? Adakah anda benar-benar ingin mengahwini dia?”
Sekiranya calon lelaki itu mengatakan
bahawa dia menyukai dan benar-benar ingin berkahwin dengan gadis itu, maka
ketua kampung akan menanyakan soalan yang sama kepada calon wanita.
“atong,
arai koh ti kusai? Monginomod koh monorimo dialo?”
Soalan itu bermaksud, “anak perempuan,
adakah anda menyukai lelaki ini? Adakah anda benar-benar menerima dia?”
Apabila
kedua-dua calon sudah bersetuju, maka calon lelaki dan wanita sudah boleh
melangsungkan fasa bertunang (mipogong). Mipogong
ini akan dijalankan oleh ketua kampung (tua)
dan disaksikan oleh semua penduduk kampung. Pada zaman dahulu, majlis bertunang
tidak menggunakan cincin sebagai tanda pertunangan. Masyarakat Minokok zaman
dahulu menggunakan gelang besi nipis yang dipanggil dengan nama saring. Saring seolah-olah berwarna seperti keemasan tetapi bukan emas.
Setelah
selesai mipogong, keluarga calon
lelaki dan calon wanita berserta ketua kampung akan membuat simpulan rotan atau
sakau sebagai timbagos iaitu sebagai simbol pengiraan tarikh perkahwinan.
Sekiranya tarikh perkahwinan yang ditetapkan akan dilangsungkan selama 6 hari,
maka dalam satu hari satu simpulan akan dipotong. Simpulan terakhir yang
dipotong menandakan hari esoknya akan berlangsung majlis perkahwinan.
1.4
Fasa Berkahwin (misavo)
Simpulan
terakhir yang dipotong menandakan hari esok merupakan hari perkahwinan ataupun
hari penyatuan antara calon lelaki dan calon wanita. Calon lelaki akan diiringi
beramai-ramai oleh masyarakat suku kaumnya dengan lagu-lagu yang dinyanyikan
oleh orang tua.
Aasakai
noi tansirung
(semua kamu datang)
Tansirung
id dalingob
(kamu datang di tempat yang tidak
diketahui ini)
Oi
rumikot id walai _______ (nama pengantin perempuan) 3x (datang
di rumah kami
Rungkowitan
kui dirung 2x kami sambut kamu dengan gembira
Dirung
kai sangat gembira
Dirung
siti dalingob gembira di tempat ini
Pengantin
perempuan akan diletakkan di tempat yang tinggi yang dipanggil sebagai tindul-tindul.
Tindul-tindul ini dibina oleh bapa pengantin perempuan dan tersedia satu
tangga yang panjang. Tempat yang tinggi itu turut dikenali sebagai norizan. Pengantin perempuan akan berada
di atas tindul-tindul bersama-sama
dengan adik-beradik perempuan atau kawan-kawan perempuan sehingga ketibaan
pengantin lelaki. Apabila pengantin lelaki telah sampai di rumah pengantin
perempuan, bapa pengantin perempuan berperanan untuk menjemput turun anaknya
yang akan dikahwinkan itu. Prosedur ini dipanggil sebagai poindau dii sumandak.
Pengantin perempuan akan
memakai pakaian tradisi iaitu baju morindon
(Gambar 3.0). Pengantin perempuan akan diiringi oleh seorang pengapit yang
juga memakai baju tradisi biasa. Pengantin lelaki dan pengantin perempuan akan
duduk di pelamin yang telah dihias dengan bunga-bunga hidup. Penduduk kampung
akan mula menari (sumazau) dan
menyanyi (suminding) bersukaria
dengan majlis perkahwinan itu. Mereka akan sumazau
dan suminding tayung sambil mengelilingi pengantin lelaki dan penganti perempuan.
Lagu yang dinyanyikan semasa mengelilingi pasangan berkahwin dikenali sebagai tayung.
Lirik Rinait semasa majlis perkahwinan :
Adoii
sonsoyo ai oh anak gadisku
Adoii
oi tuun sosoi oh turunlah bertemu pasanganmu
Doi
oyo oi oh anakku
Aasakai
noi tansirung semua kamu datang
Mongolili
sosoi bawa anak gadisku untuk balik
Sosoyon
kai dirung bersama rombongan dengan gembira
Majlis
perkahwinan suku kaum dusun Minokok biasanya dijalankan selama dua hari.
Masyarakat Minokok akan bersukaria dengan pelbagai jenis makanan yang
dihidangkan menggunakan daun tarap atau daun pisang. Selain itu juga, minuman
yang memabukkan ada disediakan dan setiap orang yang hadir pada majlis perkahwinan
itu perlu meminum tapai dalam tajau.
Selepas majlis perkahwinan,
pengantin perempuan akan mengikuti suaminya pulang ke rumah. Lagu tayung akan dinyanyikan semula sehingga
pasangan pengantin baru itu tiba di rumah pengantin lelaki. Tayung menggambarkan perasaan gembira
dan sukaria atas penyatuan dua individu. Tayung
juga menggambarkan keluarga lelaki menerima baik menantu mereka.
Pada saat-saat keluarga
pengantin perempuan merindui anak perempuan mereka, mereka akan menyanyikan
lagu tuyuyui atau suminding (ososoduanan). Ososoduanan bermaksud
seseorang sedang dalam kesedihan.
Tuyuyui…
Oh
onggo boh yobo
sosoduo
kou
Langadon
oku dika
Oh dimanakah engkau
Jauh engkau berada
Aku rindu padamu
PANTANG LARANG
Ada pantang larang dalam
majlis perkahwinan masyarakat Minokok ini iaitu sekiranya semasa dalam
perjalanan pengantin lelaki ke rumah calon perempuan untuk melangsungkan majlis
perkahwinan, jika ada haiwan liar seperti ular melintas di hadapan calon
lelaki, perkara itu dianggap nasib yang tidak baik. Selain itu juga, bunyi burung lokiu dan dahan pokok yang belum reput
tetapi patah semasa perjalanan ke rumah pengantin perempuan juga dianggap
sebagai petanda yang tidak baik. Rombongan pengantin lelaki perlu berhenti
menyanyi dan pulang ke rumah bagi mengelakkan perkara yang tidak baik berlaku. Mereka
perlu menunggu selama setahun kemudian barulah boleh melangsungkan semula
perkahwinan yang tertunda itu. Namun perkahwinan itu hanya akan berlangsung
sekiranya kedua-dua lelaki dan wanita itu mengambil keputusan masih mahu bersama.
PERKAHWINAN SECARA PAKSAAN
Majlis perkahwinan bagi
perkahwinan secara paksaan pula dijalankan sama seperti prosedur perkahwinan
rela namun tanpa persediaan majlis yang rapi. Perbezaannya, perkahwinan paksa
tidak melalui prosedur merisik (momuhaboi),
meminang (momogong) dan bertunang (mipogong). Perkahwinan jenis ini akan
terus ke peringkat berkahwin (misavo).
Pengantin perempuan dipaksa berkahwin dengan pengantin lelaki. Dalam konteks
kahwin paksa ini, apabila seorang lelaki menyukai seseorang gadis, pihak lelaki
akan datang ke rumah gadis tersebut dan membawanya dengan paksaan untuk
dikahwinkan. Situasi ini dikenali sebagai takob
oleh masyarakat Minokok. Perkahwinan secara paksa sering menimbulkan peristiwa
tidak baik dimana berlakunya pergaduhan apabila keluarga gadis itu cuba
mempertahankan gadis tersebut daripada di takob
oleh keluarga lelaki.
Kaedah Pemilihan Pasangan
Pengertian Pemilihan Pasangan
Dalam konteks ini, pasangan
dapat diertikan sebagai dua manusia yang terdiri dari seorang wanita dan
seorang lelaki saling melengkapi antara satu sama lain. Memilih pasangan
bererti memilih seseorang yang diharapkan dapat menjadi teman hidup, seseorang
yang dapat dijadikan pasangan sebagai orang tua kepada anak-anak kelak (Lyken
dan Tellegen, 1993). Pemilihan pasangan yang dilakukan oleh individu, biasanya
berdasarkan memilih calon yang menepati cirri-ciri yang diinginkan oleh
seseorang individu tersebut dan berdasarkan suatu pemikiran bahawa seseorang
individu akan memilih pasangan yang dapat melengkapi keperluan. (Degenova,
2008).
1. Konsep Eksogami
[1]Seperti yang dihujahkan oleh
Malinowski, eksogami, iaitu larangan berkahwin di antara anggota kelompok keturunan
yang sama. Perkahwinan antara anggota kelompok keturunan unilinear dilarang,
tetapi perkahwinan dengan anggota di luar salasilah yang dibenarkan.
Masyarakat Minokok lebih
mengamalkan konsep Eksogami dalam pemilihan pasangan. Konsep eksogami ialah
suatu amalan atau peraturan pemilih pasangan dengan memilih pasangan hidup
daripada kelompok luar dari kelompoknya iaitu mereka yang tidak mempunyai
ikatan persaudaraan. Ikatan kekeluargaan bagi masyarakat Minokok begitu kuat
dan dilarang sama sekali untuk berkahwin dengan anggota keluarga sendiri. Hal
ini kerana, seorang individu suku kaum Minokok yang memilih pasangan dalam
kelompok masyarakatnya sendiri dipercayai akan menyebabkan bumi menjadi panas,
makanan terasa pahit dan pasangan itu akan mengalami musibah seperti sakit
penyakit.
Namun, dalam masyarakat
Minokok, terdapat peraturan eksogami salasilah. Perkahwinan eksogami salasilah
ini bermaksud masyarakat Minokok boleh
berkahwin antara sesama suku jika mereka
berada dalam generasi yang ketujuh. Hubungan kekeluargaan yang agak jauh atau
dengan kata lain hubungan yang sudah bau-bau bacang.
2. Peranan Ibu Bapa
Dalam
masyarakat Minokok, ada istilah yang dikenali sebagai misulak. Misulak merupakan perkahwinan yang dirancang oleh ibu
bapa. Sebagai contoh, seorang lelaki A hanya boleh berkahwin dengan wanita B
sekiranya adik perempuan atau kakak lelaki A akan dikahwinkan pula dengan adik
lelaki atau abang wanita B. Syarat itu merupakan perjanjian yang ditetapkan
sama ada oleh ibu bapa lelaki A atau ibu bapa wanita B. Situasi lelaki A dan
wanita B wujud perasaan suka sama suka. Manakala, situasi yang kedua bersifat
paksaan.
Namun
begitu, ibu bapa juga berperanan untuk mempersetujui perkahwinan anaknya tanpa
meletakkan syarat misulak. Jika calon
menantu berjaya mengambil hati bakal mentua, maka persetujuan ibu bapa itu mudah
untuk dicapai.
Ibu
bapa juga berperanan untuk menjaga anak gadis mereka daripada di takob oleh keluarga lelaki yang menyukai
anaknya. Hal ini adalah untuk menghormati pilihan anak mereka yang tidak ingin
berkahwin dengan mana-mana lelaki yang tidak berkenan dihati gadis itu.
3. Karakteristik Personal
Ketika seorang individu
memilih pasangan, ia juga melihat kepada personaliti calon pilihannya itu.
Antara aspek yang akan dilhat dalam menilai personaliti untuk memilih pasangan
ialah sikap, tingkah laku, perbezaan umur, tahap pendidikan atau pengetahuan,
dan memiliki kesamaan sikap dan nilai antara pemilih pasangan dan calon
pilihannya. Faktor utama yang lazimnya menjadi alasan dalam perkahwinan ialah homogeneus iaitu individu akan memilih
pasangan yang dirasakannya sesuai bagi dirinya dan tidak berasa selesa bersama
calon yang agak berbeza karakter dari karakter individu yang mencari pasangan
hidup.
Menurut ketua kampung,
masyarakat Minokok juga akan memilih pasangan yang mempunyai bakat dari segi berburu,
tarian dan nyanyian. Lelaki suku Minokok yang handal berburu sangat disukai
oleh ramai gadis (sumandak) dusun
Minokok. Lelaki dan perempuan yang tahu menari (sumazau) dan menyanyi (suminding)
dilihat sangat menarik dan mempengaruhi kaedah pemilihan pasangan.
4 Perkahwinan antara ras dan suku
Masyarakat Minokok tidak
boleh berkahwin sesama suku. Hal ini bermaksud, seorang wanita Minokok tidak
boleh berkahwin dengan seorang lelaki Minokok. Adat ini telah lama dipraktikan
dalam kehidupan masyarakat Minokok sejak bertahun lama dahulu. Sekiranya
terdapat masyarakat yang ingkar dan berkeras untuk berkahwin sesama suku
Minokok, maka akan ada tulah yang bakal dihadapi di kampung mereka. Mengikut
kepercayaan, bumi akan menjadi panas, semua makanan akan dirasa pahit dan
penduduk di kampung hidup dalam keadaan yang tidak aman. Bagi merperbaiki
keadaan itu, sogit perlu dijalankan
di kampung. Haiwan seperi manuk
(ayam), kalabau (kerbau) atau vogok (babi) perlu dikorbankan dan
daging sembelihan haiwan itu akan diedarkan kepada seluruh penduduk kampung.
5. Kelas sosioekonomi
Kelas Sosioekonomi juga
menjadi faktor yang mempengaruhi seseorang dalam membuat pemilihan pasangan.
Apabila seseorang yang memilih pasangan dengan status ekonomi yang rendah,
kemungkinan kepuasan pernikahannya akan kurang baik bila dibandingkan dengan
individu yang memilih pasangan yang berasal dari kelas ekonomi yang tinggi.
Dalam masyarakat Minokok,
seorang lelaki akan dianggap memiliki kedudukan yang tinggi sekiranya tahu
berburu, tahu meminum minuman tapai, mempunyai
baju yang banyak, mempunyai tajau yang banyak dengan pelbagai jenis ukiran, dan mempunyai
gong. Antara jenis tajau ialah tajau sabar,
tajau sapa, tajau tomou, tajau tongomongom,
tajau sampapanang dan tajau
tongkurovon. Gong pula terdiri daripada tagung
laid, gong besi dan sanang. Seorang lelaki juga dianggap
berkedudukan tinggi sekiranya memiliki kepahlawanan iaitu mampu mempertahankan
kampung sekiranya diserang oleh musuh. Tempayan berukiran ayam atau naga, sumpit, sopuk, pedang, parang dan alat memburu yang lain juga
menunjukkan kekayaan seorang lelaki dusun Minokok.
Berdasarkan huraian
berkaitan faktor yang mempengaruhi pemilihan pasangan tersebut, maka dapat
disimpulkan bahawa pemilihan pasangan perlu melalui beberapa proses yang harus
dilakukan oleh setiap individu seperti kawasan yang ditentukan (the field of elogibles), kedekatan (propinquinty), daya tarik (attraction), homogamy and hetrogamy,
dan kecocokan (compability)
*Maklumat ini didapati setelah saya menjalankan kajian di sebuah kampung. Paparan ini adalah untuk berkongsi ilmu. Terima kasih kerana membaca :)
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.